Coca-Cola

A Coca-Cola Magyarországon

A Coca‑Cola Magyarország ma is működő, a legmodernebb technológiát alkalmazó palackozóüzemében 1996. óta gyártják és forgalmazzák a magas minőségű, több fajta kiszerelésben kapható frissítőket. 

Persze a a Coca‑Cola múltja Magyarországon egy kicsit korábban kezdődött: közel negyven éve! A II. Világháború után a Coca‑Cola volt az első amerikai termék, amelyet hazánkban gyártani kezdtek. A Magyar Likőripari Vállalat palackozóként, majd az első hazai Coca‑Cola vegyes vállalat társtulajdonosaként állította elő a népszerű üdítőitalt.

Amikor 1968-ban megkezdődött hazánkban a Coca‑Cola gyártása, az üdítő már világszerte ismert és népszerű volt. Sikere azóta is töretlen Magyarországon, de a kategóriavezető pozícióhoz vezető út legalább olyan fordulatos volt, mint a Coca‑Cola nemzetközi karrierje.

1967 A Coca‑Cola-t a BNV-n mutatták be a hazai nagyközönségnek. A cég természetesen kóstolót is rendezett a kiállításon. Az érdeklődés akkora volt az "amerikai fiatalok életérzését" idéző ital iránt, hogy rendőröknek kellett a standot a rohamtól megvédeni. A kíváncsiskodók különféle trükköket találtak ki, - beteg családtagjukra vagy terhes feleségükre hivatkoztak - hogy minél több Coca‑Cola-hoz juthassanak hozzá...

1968 Az akkor már közel egy évszázados múltra visszatekintő The Coca‑Cola Company egy év múlva jelent meg "hivatalosan" is Magyarországon. Az első palack Coca‑Cola 1968. június 17-én hagyta el a Magyar Likőripari Vállalat kőbányai likőrgyárának palackozó gépét. A Coca‑Cola volt az első, a háború után Magyarországon előállított amerikai termék. Ezt megelőzően csupán kétféle szénsavas üdítő volt kapható a hazai üzletekben, a Bambi valamint az Utas. Akkoriban Coca‑Cola-t csak a legdrágább szállodákba és exkluzív vendéglátóhelyekre szállíthattak.
A Coca‑Cola megjelenésével új iparág született Magyarországon - megkezdődött a szénsavas üdítőitalok gyártása. Ez egyidejűleg új, modern technológiák bevezetését és hazai meghonosítását is jelentette a palackozás és általában a csomagolóanyagok előállításának területén. A Coca‑Cola szakembereinek segítségével sikerült az orosházi üveggyárban egy új típusú - a The Coca‑Cola Company szabványainak is megfelelő - üvegpalack gyártási technológiáját bevezetni.

1970 A 70-es évek elején, a Szeszipari Vállalatok Trösztjének megalakulása után valamennyi hazai szeszipari vállalat megkapta a Coca‑Cola palackozásának jogát (Szabadegyháza, Győr, Kisvárda, Miskolc). Annak érdekében, hogy egyre több koncentrátumot hozhasson be az országba, a The Coca‑Cola Company az 1980-as évek közepén palackozói szerződést kötött a Békéscsabai Üdítőitalgyártó Vállalattal is. 
A Coca‑Cola-t kétféle kiszerelésben palackozták, 0,2 l-es és 1 l-es üvegekben. Ezen kívül elindult a vendéglátó-ipari egységekben történő - úgynevezett post-mix - értékesítés is.

1968 és 1991 januárja között a koncentrátum behozatala államilag szigorúan ellenőrzött importtevékenység volt. Kizárólag központi elosztásban, az "adresszációs ügyletek" keretében volt rá lehetőség. A The Coca‑Cola Company-t arra kötelezték, hogy a Magyarországra szállított koncentrátum értékének 130-150 százalékáért magyar, ún. "puha" termékeket vásároljon, például fürdőkádat, Coca‑Cola üvegpalackot, bort, gumimatracot ... 

A Coca‑Cola vezetőinek minden évben nehéz feladatot jelentett megtalálni azokat a magyar termékeket, amelyeket később sikerrel tudtak exportálni külföldre. Segítségükkel jutott el például a magyar bor az Amerikai Egyesült Államokba és Angliába, és ők dolgozták ki a Hungarovin számára a termékek értékesítéséhez szükséges marketingstratégiát is. 

1988 A magyarországi termékkínálat tovább bővült, Szabadegyházán elkezdődött a máig legnépszerűbb gyümölcsízű üdítő, a Fanta narancs magyarországi gyártása is.

Lendületben

A jogszabályok ettől kezdve nagymértékben megkönnyítették az üdítőital alapanyag behozatalát, amely főleg a The Coca‑Cola Company ausztráliai központú palackozó partnere, a Coca‑Cola Amatil közbenjárásának köszönhető. Ez tette lehetővé, hogy 1991 májusában a Coca‑Cola Amatil vegyesvállalatot hozzon létre a budapesti Likőripari Vállalattal. Ugyanebben az évben jelent meg Magyarországon a Sprite is. 

1991 januárjától nagymértékben liberalizálták az üdítőital alapanyag behozatalát, és ebben a The Coca‑Cola Company ausztráliai központú palackozó partnerének, a Coca‑Cola Amatilnak nagy szerepe volt. Lehetővé vált az is, hogy 1991 májusában a Coca‑Cola Amatil vegyesvállalatot hozzon létre a budapesti Likőripari Vállalattal. Néhány év múlva az ausztrál palackozó saját, a legmodernebb technikát felhasználó gyárat épített Dunaharasztiban, ami 1996-ban felváltotta a korszerűtlenné vált vidéki üzemeket. Azóta is innen látják el az ország teljes területét a kiváló minőségű üdítőitalokkal.
1998-ban a Coca‑Cola Amatil kettévált, és az európai érdekeltségeiből létrejött a nagy-britanniai Coca‑Cola HBC Kft., amely 2000-ben egyesült a görögországi, Hellenic Bottling nevű független palackozóval. 

A Coca‑Cola HBC Magyarország Kft. a 28 országot átfogó Coca‑Cola Hellenic csoport tagja. Több mint 40-féle termékünk 90 százalékát itthon készítjük. Italainkat 1100 munkahely megteremtésével Dunaharasztiban és Zalaszentgróton palackozzuk, üdítőink, gyümölcsleveink, ásványvizeink szállítása és értékesítése pedig további 13 ezer embernek ad munkát.*  Itthon előállított italainkkal 25 ország piacát látjuk el.

Társaságunk az egyik legjelentősebb magyar élelmiszer-feldolgozó. Vállalatunk 110 milliárd forintot meghaladó összeget fordított hazai gyártókapacitásának kialakítására és fejlesztésére. Termékeinket 25 országba exportáljuk. Az üdítőitalok előállításához használt alapanyagok kétharmadát belföldi szállítók biztosítják számunkra.

Sokszínűen, természetesen

Cégünk az alkoholmentes italok rendkívül széles választékát gyártja és forgalmazza: a természetes és ízesített ásványvizek (NaturAqua, NaturAqua Emotion), buborékos üdítőitalok   (Coca‑Cola, Coca‑Cola Light, Coca‑Cola Zero, Fanta, Sprite, Lift, Kinley), gyümölcslevek, nektárok és gyümölcsitalok (Cappy, Cappy Ice Fruit), jeges teák (Nestea), sportitalok (Powerade), valamint energiaitalok (Burn, Monster) egyaránt részét képezik a választéknak. Vállalatunk üzemelteti a Vendit hideg- és forróitalok (kávé, cappuccino) és snackek kiszolgálására alkalmas ital-automatákat is.

Szénsavas üdítőink jelenleg 55 százalékkal, a többi kategória (víz, gyümölcslé, jegestea, egyéb) 45 százalékkal részesednek cégünk forgalmából.  Vállalatunk az elmúlt évek során folyamatosan növelte az újonnan piacra kerülő termékei között a kalóriaszegény, illetve a kalóriamentes termékei arányát. Szénsavas üdítő forgalmunk 30 százalékát ma már kalóriamentes termékek teszik ki. A termékeinkben felhasznált édesítőszer választékot 2012-ben a természetes eredetű sztívia (azaz jázminpakóca) kivonattal is bővítettük.

*  Forrás: Prof. Ethan Kapstein, INSEAD , Dr. René Kim, Willem Ruster MSc, Beatrijs van Manen MSc: The Socio-Economic Impact of the Coca‑Cola System in Hungary, 2012.

Letöltés:

A Coca-Cola Magyarországon
WAV | 2,8 MB
Share |